Jak założyć profil zaufany i do czego służy?
Profil zaufany to nazwa, która często pojawia się przy okazji składania różnego rodzaju deklaracji i pism do wielu instytucji państwowych – dzięki niemu można złożyć deklarację podatkową, sprawdzić swoje mandaty i punkty karne, zarejestrować lub wyrejestrować samochód czy złożyć wniosek do programu 500+. Jest to rodzaj cyfrowego „dowodu osobistego”, dzięki któremu możesz potwierdzić swoją tożsamość. Chociaż możliwość założenia swojego własnego profilu zaufanego istnieje już od 2011 roku, dopiero w 2020 roku, gdy wybuchła pandemia koronawirusa, wielu Polaków doceniło tę przydatną funkcję, dzięki której można załatwić wiele bez wychodzenia z domu. Jeżeli ktoś nie chce stać w kolejkach w urzędach lub nie czuje się zdrowy i chce zostać w domu, powinien przeczytać ten artykuł i dowiedzieć się, dlaczego warto mieć własny Profil zaufany i jak założyć go w kilku krokach.
ePUAP a Profil zaufany
Chcąc posługiwać się swoim Profilem zaufanym, możemy natrafić na inną niezrozumiałą nazwę – ePUAP. Jest to elektroniczna skrzynka podawcza, która ułatwia porozumiewanie się z większością jednostek polskiej administracji publicznej. Korzystanie z platformy ePUP jest prosty, a każdy wniosek, dokument, zeznanie czy podanie składa się dokładnie w taki sam, ujednolicony i przede wszystkim bezpieczny sposób.
Profil zaufany – ułatwienie w kontaktach z urzędami
Jeżeli wiemy już czym jest usługa ePUAP, wróćmy do pojęcia Profilu zaufanego. Jest to nic innego jak sposób potwierdzenia swoich danych osobowych przy składaniu wszelkiego rodzaju wniosków online do administracji publicznej, którego standardowy okres ważności trwa 3 lata. Gdy go założymy i nauczymy się z niego korzystać, nie będziemy musieli już osobiście pojawiać się w urzędach, skanować swoich dokumentów tożsamości czy wymyślać i podawać kody dostępu, które w natłoku informacji łatwo zapomnieć. Dzięki temu w bardzo bezpieczny sposób oszczędzisz czas. Nie jesteś pewien czy możesz założyć Profil zaufany? Najpopularniejszym sposobem na jego założenie jest potwierdzenie swojej tożsamości przez bankowość elektroniczną, ale jeżeli nie posiadasz konta internetowego w banku, są również inne sposoby weryfikacji.
Jak można założyć Profil zaufany:
– logując się poprzez swój bank internetowy (jeszcze nie wszystkie banki w Polsce dają taką możliwość),
– za pomocą platformy Envelo,
– podczas wideorozmowy z urzędnikiem (taki profil będzie jednak dostępny w ograniczonym czasie),
– osobiście w urzędzie poprzez wypełnienie odpowiedniego wniosku (lista dostępnych urzędów),
– za pomocą e-dowodu, który posiada specjalną warstwę elektroniczną (niezbędny będzie czytnik NFC w aplikacji eDO App lub inny).

Profil zaufany – dla kogo?
Każda wizyta w urzędzie miasta czy starostwie powiatowym kojarzy się nam automatycznie z długimi kolejkami, długim czasem oczekiwania i nerwami, które podczas takiej wizyty będziemy musieli przeżywać. Założenie Profilu zaufanego trwa zaledwie kilka minut, a gdy już go posiadamy, możemy większość spraw załatwić w łatwy sposób w zaledwie kilka minut. Jeżeli jeszcze zastanawiacie się, po co zakładać Profil zaufany, poniżej podajemy listę rzeczy, które między innymi można załatwić poprzez ePUAP z logowaniem Profilem zaufanym.
Co można załatwić dzięki Profilowi zaufanemu:
– zalogować się do aplikacji mobilnej mObywatel, dzięki której będziemy mieli dostęp do swojego dowodu osobistego, prawo jazdy, dowodu rejestracyjnego samochodu i certyfikatu szczepień w każdym momencie na swoim telefonie komórkowym,
– sprawdzić czy i ile mamy punktów karnych za wykroczenia drogowe,
– dodać się do spisu wyborców,
– zgłosić narodziny dziecka,
– złożyć wnioski o przyznanie ulg, dofinansowań i świadczeń,
– złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego,
– złożyć deklarację podatkową za poprzedni rok.
Te i ponad 50 innych spraw możesz załatwić na stronach rządowych gov.pl, gdzie znajdziecie listę wszystkich możliwości Profilu zaufanego.
Jak założyć Profil zaufany
Najszybszym sposobem na założenie Profilu zaufanego jest wspomniana wcześniej weryfikacja za pomocą bankowości elektronicznej. Cały proces trwa zaledwie kilka minut i jest wyjątkowo prosty. W pierwszym kroku należy wejść na stronę internetową pz.gov.pl, która zajmuje się właśnie obsługą i zakładaniem Profili zaufanych, a następnie kliknąć zakładkę „załóż profil” i wybrać sposób weryfikacji. Cały proces może trwać nawet zaledwie od kilku do kilkunastu minut, w zależności od wybranego sposobu rejestracji.
Weryfikacja przez bank elektronicznie
Po wybraniu opcji weryfikacji poprzez bankowość elektroniczną, zostaniemy poproszeni o zalogowanie do platformy banku. Później będziemy musieli podać odpowiedni kod SMS wysłany na nasz numer telefonu komórkowego lub wykonać przelew na niewielką kwotę, który potwierdzi, że jesteśmy właścicielami danego konta bankowego. Po tych dwóch prostych i szybkich krokach Profil zaufany będzie od razu gotowy do użytku w ePUAP.
Rozmowa na kamerce z urzędnikiem
Jeżeli nie zależy wam na Profilu zaufanym, który będzie dostępny aż 3 lata, nie macie bankowości elektronicznej lub nie potraficie się nią sprawnie posługiwać, istnieje inna metoda założenia profilu. Sposób jest bardziej czasochłonny, a uzyskany profil będzie dostępny jedynie na 3 miesiące. Najpierw należy odpowiedzieć na kilka pytań, po których przyjdzie czas na umówienie terminu rozmowy wideo z urzędnikiem. Niezbędnym narzędziem do przeprowadzenia poprawnej rozmowy jest platforma Microsoft Teams dostępna na urządzenia mobilne oraz komputery. Oprócz tego musimy posiadać sprawną kamerę dobrej jakości i ważny dowód osobisty, który pozwoli na zweryfikowanie Waszej tożsamości w ten sposób.
e-dowód osobisty
Elektroniczny dowód osobisty to usługa, która dla wielu Polaków nadal brzmi jak coś rodem z filmu science-fiction. Jest to jednak dokument, który funkcjonuje już od kilku lat i ułatwia załatwianie spraw bez wychodzenia z domu. Można go wykorzystać na przykład do potwierdzenia swojej tożsamości podczas zakładania i logowania się do Profilu zaufanego. Niestety w tej metodzie będziemy musieli mieć czytnik NFC lub aplikację eDO App, której funkcję opisujemy tutaj.
Odwiedź urząd osobiście
Jeżeli wszystkie metody logowania online do Profilu zaufanego są niemożliwe do osiągnięcia, zostaje jeszcze jeden staromodny i najbardziej czasochłonny sposób na uzyskanie dostępu. Wystarczy udać się do odpowiedniego urzędu i złożyć wniosek o wydanie Profilu zaufanego. W urzędzie będziecie proszeni o potwierdzenie swojej tożsamości, więc koniecznie weźcie ze sobą swój dowód osobisty.
Po przeczytaniu wszystkich powyższych sposobów założenia Profilu zaufanego, wiadomo już, że nie jest to proces ciężki i czasochłonny, a dostęp można uzyskać praktycznie natychmiast i bez wychodzenia z domu.
Co różni Profil zaufany od podpisu elektronicznego?
Profil zaufany nie jest tym samym co płatny dostęp do podpisu elektronicznego. Pierwsza usługa pomaga załatwiać wiele spraw administracyjnych czy urzędowych w systemie ePUAP, a drugi jest stosowany w celach prywatnych lub biznesowych. Obie usługi na chwilę obecną uzupełniają się i są tak samo przydatne.
Kontakt w sprawie profilu zaufanego
W razie jakichkolwiek wątpliwości w sprawie działania Profilu zaufanego czy ePUAP można kontaktować się telefonicznie z infolinią pod numerem 42 253 54 50. Kontakt z konsultantami jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00. Pytania, uwagi i problemy można zgłaszać również przez wiadomość e-mail na adres pz-pomoc@coi.gov.pl.
Podsumowując…
Po przeczytaniu tego artykułu nie ma już wątpliwości, że Profil zaufany to narzędzie przydatne w życiu codziennym każdego dorosłego Polaka, który w czasie swojego życia musi wielokrotnie załatwiać różne sprawy urzędowe. Dzięki tej rządowej usłudze, będziemy mogli praktycznie całkowicie zrezygnować z osobistych wizyt w urzędach, co w ogólnym rozrachunku oszczędzi nam wiele czasu oraz nerwów teraz i w przyszłości. Już teraz zarejestruj się do Profilu zaufanego szybko, łatwo i całkowicie bezpiecznie.